PROJEKT: CZ.02.01.01/00/23_021/0009165 - Vývoj digitálních dvojčat konstrukčních komponent s podporou on-line monitoringu jejich provozního zatěžování a simulacemi v laboratorních podmínkách
je spolufinancován Evropskou unií.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozhodlo 29.5.2025 o poskytnutí dotace z Operačního programu Jan Amos Komenský na řešení projektu RTIdigi. Projekt je spolufinancován Evropskou unií. Žádost o dotaci ZČU v Plzni předložila v rámci výzvy s názvem Mezisektorová spolupráce pro ITI. Projekt bude v letech 2025 až 2028 řešit kolektiv výzkumníků z Regionálního technologického institutu, výzkumného centra Fakulty strojní ve spolupráci s plzeňskou firmou Amitia s.r.o., další výzkumnou organizací VZÚ Plzeň s.r.o a Českou technologickou platformou STROJÍRENSTVÍ, z.s.
Projekt s plným názvem „Vývoj digitálních dvojčat konstrukčních komponent s podporou on-line monitoringu jejich provozního zatěžování a simulacemi v laboratorních podmínkách“ je odezvou na očekávaný dynamický rozvoj aplikací strojového učení a digitálních dvojčat s prvky umělé inteligence ve strojírenské praxi. Cílem je integrovat do strojírenského výzkumu tyto moderní nástroje Průmyslu 4.0. Současně klíčovou investicí projektu bude stavba zařízení pro výzkum degradace materiálů vlivem vodíku.
Informace o projektu
Doba řešení
- 01/2025 – 12/2028
Příjemce
- Západočeská univerzita v Plzni
Spolupříjemce
- Výzkumný a zkušební ústav Plzeň s.r.o.
- Amitia s.r.o.
- Česká technologická platforma STROJÍRENSTVÍ, z.s.
Realizován bude výzkumný záměr s následujícími devíti dílčími úkoly:
- Predikce únavových vlastností svařenců s využitím metod strojového učení;
- Predikce mechanických vlastností tištěných kovových dílů s využitím metod strojového učení;
- Predikce mechanických vlastností materiálů a komponent po degradaci vlivem vodíku s využitím metod strojového učení;
- Predikce životnosti malých a mikro obráběcích nástrojů s využitím měření akustické emise a neuronových sítí;
- Digitální dvojče pro predikci únavové životnosti na základě monitorování provozního zatížení;
- Digitální dvojče vstřikovacího procesu a řízení teploty forem s využitím systémových simulací;
- Digitální dvojče pro automatizaci diagnostiky pomocí přístupů strojového učení na příkladu převodového ústrojí;
- Modelování strojních zařízení pomocí přístupů strojového učení na příkladu kompresorového ústrojí;
- Dynamické zatížení komponent železničních vozidel ve standardních a kritických provozních režimech.
Kromě realizace samotného výzkumného záměru se v rámci projektu plánuje rozvoj spolupráce s aplikační sférou, příprava nových projektových žádostí, intenzivní publikační aktivita v prestižních časopisech a pravidelná komunikace s odbornou veřejností.